Høstprogrammet er sluppet!

OBS! Gulabi Gang har blitt flyttet til 24. oktober siden denne posteren ble laget. Se oppdatert oversikt under fanen visninger.

Leder

Noe av det spesielle med film er at den kan gi innblikk i hvordan rollefigurer, og personer med annen bakgrunn enn deg selv, ser og opplever sin verden. Det vi ser er ofte planlagt i forveien, skrevet som et manus på en laptop, men det endelige resultatet i kinomørket fremstår allikevel som naturlig og virkelig for oss. Kameraet har en unik evne til å fange øyeblikk som snakker til grunnleggende menneskelige verdier og følelser vi alle opplever. Høstens filmklubbprogram bærer preg av møter med karakterer fra ulike bakgrunner i forskjellige faser av livet. I det som er en lang og vanskelig kamp for et større spekter i hva og hvem som representeres, er vi glade for at vi har mulighet til å sette opp noen høydepunkter som bidrar til å vise verden for den variasjonen den innehar. Forhåpentligvis er det noe å sette øya i, både for den garvede cineast, for den nyfrelste filmelskeren, og den nysgjerrige filmtitteren.

Vi åpner september med to ulike oppvekstskildringer. Først ut er Team Hurricane, en frisk og fargesprakende oppvekstfortelling som ble den store snakkisen under årets internasjonale filmfestival i Tromsø. Moonlight ble ikke bare en snakkis, men også en del av et meme, da Oscar-akademiet rotet til seremonien i utdelingen av beste film i 2017. Nå som støvet har lagt seg etter den fadesen ønsker vi å ta et gjensyn med en oscarvinner som skiller seg ut på flere måter, blant annet i representasjon av identitet.

Flere filmer på programmet utfordrer tilskuerposisjonen i møtet med ulike karakterer og deres bakgrunn. Ruben Östlunds Play tar strupetak på det noen vil kalle «svenske tilstander» i sin kontroversielle skildring av innvandrerbarn som stjeler fra hvite, svenske barn, fortalt gjennom lange, ukomfortable tablåer. Provoserende og ukomfortabel er også dokumentaren Only the Dead der vi følger en australsk journalist med et martyrkompleks på plass under konflikten i Irak i all sin grusomhet. Martyrkomplekset er også tilstede i prisvinnende The Deminer som observerer samme konflikt, men fra et annet ståsted og med andre filmatiske grep. Ved å vise disse to dokumentarene samme dag, inviterer vi til samtaler om hva disse filmene gjør med oss og med dokumentarfilmmediet. Gå heller ikke glipp av fotografi-dokumentaren The Salt of the Earth som vi viser uka etter.

Tre av filmene på programmet tar oss enda lenger øst. Fra India viser vi dokumentaren Gulabi Gang, om organisasjonen med samme navn som jobber for kvinners rettigheter. Fra Sør-Korea viser vi Poetry, som følger en kvinne i 60-årene som blir rammet av Alzheimers, og fra Kina viser vi Angels Wear White, en rystende oppvekstskildring og fantastisk film som verken fikk plass på ordinær kino eller på festival i Trondheim – da må vi ta ansvar.

Vi rydder også plass til to skrekkfilmer i oktober. Etter den populære zombiesken i vår, hvor vi viste en overraskelses-zombiefilm, har vi funnet en oppfølger i form av Zombieske 2, med flere grøss og flere zombier på lager. Hvilken film det blir får du ikke vite før du sitter i setet og filmen begynner. Hva du derimot får vite er at vi på selveste Halloween viser den klassiske skrekk-komedien Young Frankenstein, før semesteret avsluttes med stil i desember med den nokså særegne og moderne kultfilmen A Girl Walks Home Alone at Night, en vampyrfilm  som også gir oss et flerkulturelt innblikk – satt til Iran og strødd på en dose amerikansk pastisj. Vi sees på «hjørnet» i Olavshallen!

Ole Johnny Fossås

Leder, Trondheim Filmklubb