Vintersøvn

Kart utilgjengelig

Dato
onsdag, november 1, 2017
18:00 - 21:30

Sted
Olavskvartalet


Obs! 18 års aldersgrense på våre visninger

Kış Uykusu Tyrkia 2014 Regi Nuri Bilge Ceylan Manus Nuri Bilge Ceylan og Ebru Ceylan  Foto Gökhan Tiryaki Med Haluk Bilginer Demet Akbag Melisa Sözen 196 min DCP Tyrkisk tale, engelsk tekst 

Vintersøvn er en rolig Tyrkisk dramafilm om en pensjonert skuespiller som driver et hotell sammen med sin søster og kone. Hotellet ligger relativt øde, noe som gir de nok av tid til å reflektere, diskutere og konfrontere hverandre over ideologi, moral og andre menneskelige verdier i løpet av den titulære vinteren som filmen utfolder seg gjennom. Med et veldig minimalistisk plot blir mesteparten av filmens over 3 timer lange spilletid dedikert til akkurat disse diskusjonene. 

Det er tydelig at karakterene i Vintersøvn har levd lange liv, også utenfor filmens spilletid. Karakterene bærer nag for ting som har skjedd tidligere og snakker ofte om tidligere opplevelser som sakte men sikkert har fått karakterene til å drive fra hverandre både mentalt og fysisk. Vi får blant annet se at hovedpersonen Aydin og hans kone Nihal som nå bor på hvert sitt rom og vi får høre om Aydins søster Necla sin skilsmisse med en alkoholisert mann. Dette er situasjoner som har blitt portrettert på film før og er ikke spesielt uvanlige hendelsesforløp. Det som skiller Vintersøvn fra mange andre filmer er at den tar plass etter alle disse hendelsene. Vintersøvn er en film uten handlingskurve eller treaktsstruktur, når filmen er over har det ikke skjedd noe i nærheten av like spennende som alle historiene som blir referert til. Livene til Aydin, Necla og Nihal er ekstremt kjedelige og tomme noe som får alle tre til å bli både rastløse og frustrerte. Frustrasjonen de bærer går ofte ut over hverandre og det er tydelig at karakterene hater hverandre mer og mer jo mer de snakker sammen. Likevel har de akseptert sin skjebne, og akter ikke å flytte fra hverandre eller skille seg, noe de konstant snakker og truer om.  

Filmen har fått mye skryt for vakker kinematografi, noe som er spesielt imponerende med tanke på at mesteparten av filmen er enkle shot/reverse shot dialog scener. Kinematograf Gökhan Tiryaki klarer likevel å presse inn vakre landskapsbilder mellom scenene og selv dialogscenene er strategisk komponert og lyssatt. Denne gjennomtenkte bruken av kamera og mise-en-scène forsvarer bruken av film som medium der enkelte poengterte at Vintersøvn hadde klart seg like godt som et teaterstykke siden det er få sett og nesten ingen scener utendørs. Sammenligningen med teater blir også forsterket av at Aydin er en tidligere teater-skuespiller og han har selv tenkt å skrive en bok om den tyrkiske teaterhistorien.

slk