Behemoth

Kart utilgjengelig

Dato
onsdag, november 29, 2017
18:00 - 20:00

Sted
Olavskvartalet


Obs! 18 års aldersgrense på våre visninger

Kina 2015 Regi Zhao Liang Manus Zhao Liang og Sylvie Blum Foto Zhao Liang 90min DCP  Mandarin tale, engelsk tekst 

Kina er en voksende stormakt i verdenssammenheng, men hvordan står det til med filmkulturen? I kinosalene her hjemme skulle man tro at ingenting foregikk. Men noe av det mest bemerkelsesverdige som foregår nå, som er av stor sosial og kunstnerisk betydning, finner vi nettopp innen den kinesiske dokumentarfilmen.  

Dette er langt unna det de fleste forbinder med kinesisk film – Hong-Kong-action. Behemoth er en stillferdig, observasjonell og poetisk dokumentar som viser kinesisk kullutvinning som et overgrep. Landskapet ser ut som et eneste stort sår, og menneskene fremstår som tankeløse maskiner, ikke organismer, som mater et grådig, usynlig monster. Det poetiske oppfyller en av sine viktigste funksjoner: å være et kritisk blikk på hvordan vi lever, som lar oss få innsikt gjennom å se. Enorme landskapsbilder avløses av ekstreme nærbilder av menneskehud dekket av kull.  

Det er umulig å glemme disse skadelidende bildene av megaloman naturødeleggelse – i det minste om de blir sett på et stort lerret. En klassisk argumenterende fortellerstemme er fraværende – det vi hører er stillhet, det ustoppelige arbeidet, flammer fra et sultent kullmonster, og en sporadisk stemme som sørger gjennom dikt.  

Behemoth er en monumental og viktig film på mange måter. Den eksemplifiserer som sagt en svært interessant tendens i den kinesiske dokumentaren, og står samtidig som et unikt vitnesbyrd over en krise i vår levemåte. Vi kan stadig høre om hvordan økonomisk vekst går på bekostning av menneskeskjebner i Kina og i resten av verden. Men hvor ofte får vi virkelig se, høre og føle hvordan det er å være menneske i disse omgivelsene? Én ting er å høre om noe eller få et glimt av noe. En annen ting er å bli holdt fast i et miljø og bli tvunget til å seBehemoth, med sine henrivende komposisjoner og tunglynte rytme, inngår i en kinesisk dokumentarisme som skildrer det fysiske, langvarige slitet i uverdige tilværelser; en dokumentarisme der tiden er ruvende og omgivelsene tunge, som bestreber seg på å gi oss kroppslige innsyn i harde kår vi ellers bare leser om på mobilen.  

Wang Bing er en av de mest markante regissørene i denne bevegelsen, med filmer som Tie Xi Qu: West of the Tracks (2003) og ‘Til Madness Do Us Part (2013). Med Behemoth fortsetter regissør Zhao Liang å markere seg som en like briljant filmskaper og relevant dokumentarist, som viser verden slik den må vises når den er ulevelig: som noe utenomjordisk.

eel